BMW 640d Coupe recension

0
35

BMW 640d Coupe

Styling tweaks inifrån och ut, plus effektivitetsvinster, ge BMW: s mäktiga 640d grand tourer en mid-life öka

Dom

4

Revideringar till BMW 6-Serie är inte så uppenbart – den mest märkbara är de nya digitala rattarna som inte passar allas smak. Totalt sett är dock de förändringar som lägger upp för att marginellt öka överklagandet av vad som redan var en stor bil som är bäst samplas med den mycket imponerande 3,0-liters diesel.

BMW lagt till några intriger till lanseringen av den reviderade 6-Serien. Innan vi fick bakom ratten, och meddelade att vi skulle kunna köra den nya LCI version av coupe. Så skulle den bil kan dra nytta av något riktigt spännande som Lätt Chassi Innovation eller Större Förbränning Injektion? Eller så kanske det har en Låg klimatpåverkan?

Visar sig LCI: Livscykel för en Impuls som är BMW-talar för en mid-life ansiktslyftning. Och som ansiktslyft gå, de är vackra är ganska liten på 6-Serien – särskilt jämfört med den radikala uppdateringar som bara har revolutionerat 1-Serien. Så vad är de? Tja, det finns vissa yttre styling tweaks som inkluderar reviderade stötfångare fram och bak, full LED-strålkastare som standard, nya dörren speglar, större avgassystem, färska legering hjul design och några nya färger. Men egentligen, om du parkerat ansiktslyftning 6-Serien bredvid sin föregångare, du skulle vara svårt att märka saker och ting hade förändrats.

BMW 640d Coupe - rear tracking

På insidan däremot, uppgraderingar är något mer märkbar. En läder dash är nu standard på alla modeller, och detta bidrar till att öka bilens lyxig känsla. BMW: s ConnectedDrive är paketerade i också, vilket inkluderar en inbyggd prenumeration-gratis-mobiltelefon-sim-kort så att bilen kan automatiskt larma räddningstjänst i händelse av en olycka. Men den mest genomgripande översyn är den nya, helt digitala driver displayen.

När du ändrar bilens läge mellan Eco-Pro, Komfort och Sport både färg och design av rattarna för förändringar. Skärmen är mycket skarp och faktiskt lättare att läsa än den analoga typ som används på den gamla bilen, men på sätt och vis skulle vi inte kan hjälpa men känner några av de bilder som används är lite för Playstation i en så mogen och vuxit upp bilen.

BMW 640d Coupe - cabin

I själva verket, 6-Serie har alltid varit den förnuftiga människans coupe särskilt i 640d smak av vår testbil. Inte undra på då att BMW har gjort väldigt lite för att det sätt som den driver. Motorn har gjorts Euro 6-utsläpp-kompatibel och det är milda effektivitet, men du känner nog ingen skillnad på pumpar. Fortfarande 52.3 mpg och 143g/km är otroligt med tanke på den effekt på utbudet.

Med 309bhp på knacka på den 3.0-liters dieselmotor är ett allvarligt stark artist – och det gör även en trevlig buller som falska motor ljud spelas genom högtalarna så att du inte märker diesel skallra. Även den enormt flexibel typ av motor leverans innebär att du bara kort gå igenom super-slick åtta-stegad automatisk växellåda ridning obeveklig strömmen av vridmoment. Detta avslappnade art som verkligen passar 6-Serie’ chassi ställa upp – men förvänta dig inte Porsche 911 nivåer av balans, delikatess och engagemang.

Ta bilen för vad den är dock – vilket är en surefooted, ytterst bekväma, enkelt snabbt, förvånansvärt sparsam och mycket lyxiga GT bil – och BMW 640d är svårt att fel; även om mid-life uppdateringar är inte så spektakulära.

Viktiga specifikationer

• Pris: £66,170
  • Motor: 3.0-liters turbodiesel 6cyl